Moda polska a streetwear – czyli kto u nas szyje

moda polska moda uliczna

Polski rynek odzieżowy z roku na rok ma coraz więcej do zaproponowania. Rozwój manufaktur oraz mniejszych przedsiębiorstw, znacznie wpływa na jakość produkowanych w kraju ubrań. Co więcej, zapotrzebowanie ubrania wyprodukowane w Polsce stale rośnie i wygląda na to, że nie szyjemy już tylko dla siebie. Szyjemy również dla zachodu. To właśnie niektóre z polskich firm zajmujących się produkcją ubrań streetwear, stały się naszym narodowym produktem eksportowym.

Moda polska z ulicy

Streetwear to specyficzne połączenie mody ulicznej z elementami kultury hip hopu i współczesnego life stylu. Cechuje go duża nieformalność, a najważniejsza w nim jest zdecydowanie swoboda. Pomimo tych luzackich wyznaczników i powierzchownego braku elegancji, streetwear coraz częściej zawiera w sobie elementy współczesnego haute couture, będącego działem luksusowego krawiectwa. Staje się tym samym o wiele bardziej ekskluzywny. Według wielu, streetwear to nie tylko ubrania, na które składają się t-shitry, luźnawe jeansy, czapki z daszkiem, ale przede wszystkim rodzaj kultury. Kultury czerpiącej garściami z innych subkultur. Początkowymi inspiracjami był sposób bycia deskorolkowców oraz surferów. W obecnych czasach ubrania będące zaliczane do tego stylu, czerpią głównie z ulicy. Tego co noszą ludzie i tego, co chcą nosić. moda polska, a streetwearChoć sam styl miał swoje początki w odległych już latach 70-tych i 80-tych w Stanach Zjednoczonych, w Polsce jest zjawiskiem stosunkowo nowym.  Moda polska i jej trendy były bardzo długo obojętne wobec ubrań powiązanych z kulturą hip hopu i poczuciem luzu. Można nawet powiedzieć, że streetwear dopiero teraz wychodzi z podziemia na nasze salony. Z każdym rokiem wzrasta liczba osób noszących i interesujących się ubraniami określanymi mianem streetwearu. Co więcej, nie mówimy tutaj jedynie o młodzieży, dla której swoboda jest domeną pierwszorzędną. Ten z pozoru luźny styl narzucają na siebie również osoby w wieku średnim, a nawet starsze.

Firmy made in Poland

Wraz ze wzrostem zainteresowania ubraniami streetwear na świecie, rynek odzieżowy momentalnie odpowiedział na nowo powstałą lukę, dopełniwszy się wieloma nowymi firmami. Wbrew wielu pozorom, Polska nie pozostała w tyle. Na terenie naszego kraju narodziły się jedne z lepszych marek zajmujących się projektowaniem i produkcją odzieży. Przedsiębiorstw, które postanowiły szyć modę z ulicy jest bardzo wiele, jednak te najbardziej popularne marki, można policzyć na palcach. Należą do nich zapewne Turbokolor, Misbehave, Rush dnm, czy Backyard Cartel, które oprócz rodaków, zachwycają również ludzi z innych stron świata.

Najważniejsze sylwetki luźnej mody polskiej

W roku 2017 Turbokolor obchodził swoje dziesięciolecie. Tym samym, przypieczętował fakt, iż streetwear rozwinął się w naszym kraju na tyle, aby konkurować z innymi zagranicznymi markami. Założyciel firmy – Paweł Swanski – przyznaje jednak, że pomimo wzrostu popularności rynek polskiego streetwearu, nadal jest bardzo trudny. moda polska ubrania streetwear W jednym z wywiadów przeprowadzonych na łamach internetowego serwisu F5 zdradza, że jego marka od samego początku powstania nie koncentrowała się na konkretnym odbiorcy. Turbokolor to ubrania oparte o zasadę „od nas, dla nas”, gdzie to twórcy są wyznacznikiem tego co staje się materialne i idzie do sprzedaży. Paweł Swanski nie ukrywa tym samym, że ubrania tworzone są głównie dla ludzi pasjonujących się sztuką, motocyklami, tatuażami, deskorolkami czy militariami. Turbokolor ma być uniformem dla kogoś, kto utożsamia się z danymi elementami kultury streetwearowej.
Streeatwear jest bardzo często mylnie utożsamiany z ubraniami dla męskiego grona odbiorców. O tym, że tak nie jest od wielu lat stara się przekonać marka Misbehave, która obecnie jest w posiadaniu Natalii Maczek. Misbehave – co w tłumaczeniu na polski oznacza psocić, rozrabiać – to ubrania głównie dla kobiet, zdecydowanie lubiących się wyróżniać. Podobnie jak w przypadku Turbokolor, marka ta powstała na zasadzie małego przedsiębiorstwa, które głównym zadaniem miało być dostarczanie odlotowych ciuchów dla odlotowych dziewczyn. Z biegiem czasu jednak, marka Misbehave rozrosła się na tyle, aby być na salonach międzynarodowych. Ubrania, które tworzy Natalia Maczek są częścią garderoby takich sław jak na przykład Rihanna, czy Kim Kardashian.

Zainteresowanie streetwerem będzie zapewne rosło nadal. To tylko kwestia czasu, aż ten specyficzny element kultury wejdzie na stałe do naszych szaf. Tymczasem, możemy z całych sił trzymać kciuki, aby to polskie marki zalały rynek zachodni jeszcze bardziej sukcesywnie. Niech wszyscy wiedzą, że noszą luźną modę polską.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *